"Sağlıklı bir tercih için puanı değil sıralamayı esas alın"

Kızılay Çözüm Rehber Öğretmeni Gülsüm Tırtar, tercih yapacak öğrencilere altın değerinde uyarılarda bulundu... Kızılay Çözüm Rehber Öğretmeni Gülsüm Tırtar’la tercih sürecinden geleceğin mesleklerine, üniversite kontenjanlarından...

09 Aralık 2019, 18:12 KPSS Cafe
"Sağlıklı bir tercih için puanı değil sıralamayı esas alın"

Kızılay Çözüm Rehber Öğretmeni Gülsüm Tırtar, tercih yapacak öğrencilere altın değerinde uyarılarda bulundu...

Kızılay Çözüm Rehber Öğretmeni Gülsüm Tırtar’la tercih sürecinden geleceğin mesleklerine, üniversite kontenjanlarından yeni sistemin getirdiklerine kadar her şeyi masaya yatırdık. Tercih yapacaklara altın değerinde tavsiyelerde bulunan Tırtar, sağlık bir tercih için puanın değil sıralamanın dikkate alınması gerektiğinin altını çizdi. Bölüm tercihinin aile ve çevre baskısıyla değil, öğrencinin yatkınlık ve karakterine göre yapılması gerektiğini vurgulayan Tırtar, bu dönemde yapılacak tercihin öğrencinin hayatını şekillendireceğini hatırlatarak, dikkatli olunması uyarısında bulundu.

1-Malumunuz stresli bir sürecin ardından üniversite sınav sonuçları açıklandı. Ve şimdi de tercih maratonu başladı. Sağlıklı bir üniversite tercihi için öğrenciler neye dikkat etmelidir?

Sağlıklı bir tercih için öğrencilerimiz puandan daha çok sıralamaya dikkat etmelidir. Puanın hiçbir önemi yok diyebiliriz. Tercih sıralaması yapılırken kendi sıralamalarının yüzde 10 üstünden başlamalıdır. Örneğin 300 bine giren bir öğrenci 270 bini başlangıç kabul ederek tercih yapmalıdır. Aynı şekilde yüzde 50-60 oranında da aşağıya doğru inebilir. Bu durumda 300 bin sıralaması olan bir öğrencimiz 270 bin ile 360- 370 bin arasında tercih yapabilir. Öğrenci aralığı daha da arttırabilir. Ancak sadece yerleşmiş olmak için de tercih yapmamalı. Sonra ‘ben neden geldim? Bir yıl daha deneseydim de bu kadar gerilere düşmeseydim’ dememek için sıralamanın çok gerisinde bir tercih yapmak zorunda kalmamalı.

Öncelikle hangi bölüme yatkınlık varsa o bölüm belirlenmeli. Daha sonra ise maddi manevi rahat edebileceği, bölümü için en uygun il seçilmelidir. Öğrenci hayatı boyunca yapacağı mesleği çok iyi seçmek zorunda. ‘Hukuk hukuk’ diyen bir öğrenci araştırınca uluslar arası ilişkilere daha yatkın olduğunu görüp, o bölümü tercih edebiliyor. Böyle şeylerle çok karşılaşıyoruz.  Yapacağı tercih öğrencinin hayatını şekillendirecek o yüzden çok dikkatli olmak gerekiyor.  Yapılan araştırmalara baktığımız zaman da önemli bir oranda tıp öğrencisinin daha sonra bilgisayar mühendisliğine geçtiğini görüyoruz. Peki neden? Ailelerin ‘tıp tıp olsun.’ ‘En iyisi olsun. O kadar sıralamaya girmişsin, boşa gitmesin’ gibi düşüncelerinden kaynaklanıyor. Bu baskılardan dolayı çocuk tıpa gidiyor ancak yapamayacağını, fıtratına uygun olmadığını görüyor.  Aslında tıpa değil de bilgisayar mühendisliğine yatkın olduğunu anlıyor ve oraya yöneliyor. Boş yere öğrencinin bir dönemi heba oluyor. Tercih aşamasında kesinlikle bunlar göz önünde bulundurulmalıdır.

2- Bu tercihler öğrencinin bir nevi hayatındaki kırılma noktası! Gençlerimizin hayatları boyunca sevmedikleri bir mesleği yapmamaları için öncelikleri neler olmalıdır?

Mesleği seçerken kendi kişisel yapısına, karakterine yapabilecek mi, uyum sağlayabilecek mi? Bunların hepsine dikkat etmelidir öğrenci. Dediğimiz gibi ‘hukuk’ der öğrenci ama haksızlığa tahammül edemiyorsa sabredemiyorsa o mesleği yapamaz. Aynı şekilde baskılardan dolayı tıpı seçmek zorunda kalan öğrenciyi kan tutuyorsa o mesleği devam ettirmesi mümkün değil. O yüzden öğrenci kendi yapısına uygun mu değil mi buna bakmalıdır. Bölümü her yönden araştırması gerekir. Okuyacağı bölüm ve üniversitede okuyan öğrencilerin yüzde kaçı başarılı oluyor? Ne kadarı iş sahibi olabilmiş? Ya da o üniversitede kaç tane prof. bulunuyor? Bunların hepsinin analizinin yapılıp ona göre tercihler yapılmalıdır.  Bölümü okuyacak olan öğrencidir, ne hocası ne de velisi değil.  Onun için kesinlikle öğrencinin tercihine bırakılması lazım. Bir de iş garantili meslek ya da iş garantili alan tanımlamalarına da karşıyım. Tarih, coğrafya ya da fizik bunlar için genelde ‘iş imkânı yok okuma’ gibi bir algı var. Bu her alanda böyle bilgisayar mühendisliği de okusan  4 senelik eğitim hayatı boyunca kendisini yetiştirmemişsen, bir şeyler yapmamışsan seminerlere katılmamışsan, araştırmalar yapmamışsan oradan mezun olduğun zaman da başarılı olamazsın. Bu tamamen senin elinde, kendini geliştirmene bağlı.  

3-Gelişen, değişen bir dünyada yaşıyoruz. Bazı meslekler hayatımızdan çıkarken bazıları da hayatımıza giriyor.  Yeni dönemde öğrencilere tavsiye ettiğiniz,  YÖK’ün açtığı yeni bölümler, alanlar var mı?

Bu yıl yanılmıyorsam 18 tane yeni bölüm açıldı. Bunlardan öne çıkan en iyisi diyebileceğimiz Yapay Zeka Mühendisliği var. Hacettepe ve İstanbul gibi belli üniversitelerde açıldı. Bu da öğrenciden öğrenciye değişiyor. Yeni açılmış bir bölümde okumak yerine köklü bir üniversitenin bilgisayar mühendisliği veya elektrik,  elektronik mühendisliğini tercih ederek yapay zekadaki  gibi çalışmalar yapabileceğini düşünenler de var.  Yeni bir bölüm olduğu için tercih edenler de var. Gözde bir bölüm ve geleceği olan bir meslek olarak Yapay Zeka Mühendisliğini tavsiye ederim.

4-Hocam peki bu sene kontenjanlarda bir değişiklik var mı geçen yıllara göre?

Öğretmenlik kontenjanlarında yüzde 10’luk bir azalma oldu. 53 binden 48 binlere düştü.  Sayısal bölümlerde de nispeten artışlar oldu. Özellikle tıp 15 bine çıktı. Diş hekimliği kontenjanı 6 bin 668 oldu.  Eczacılık 3 bin oldu. Hemşirelik 15 bine çıktı. Sağlık alanında ciddi bir ihtiyaç var. Öğrencilerin de daha çok tercih ettiği alanlar olduğu için YÖK de böyle bir artış yaptı. Sözel ve TM’lerin öğretmenliklerinde azalış olurken diğer alanlarda çok bir değişiklik olmadı. Ancak sayısal alan bölümlerinde kontenjanlar arttırıldı. Bu kontenjanlarla birlikte sayısaldan tercih yapan öğrencilerin yerleşme oranı kısmen biraz daha artmış olacak.

5-Son olarak yeni üniversite sınav sistemimiz iki yaşında. Bu iki yıllık süre zarfında sistemin artıları ve eksileri var mı, anlatır mısınız?

Bu sistem daha çok yeni olduğu için eksileri artıları net ifade etmek biraz zor.  Geçen yıl  geçiş dönemiydi bu sene oturma dönemi. Bu yıl biraz daha oturdu seneye tam oturacak. Önceki sistem YGS’de 17 binle kapatan bir bölüm yeni sistem YKS’de 30 bine kadar gerilediğini gördük bu sene. Böyle bazı farklar var arasında. Ama bu sistemden dolayı yeni nesil gerçekten çok güçlü geliyor. Eskiden sadece 12’inci sınıf ve mezunken gidilen dershane ve kurslara şimdi artık 9’uncu sınıfta başlatıyor veliler. Sürekli gelişen ve değişen bir sistemin içindeyiz. TYT’nin yüzde 90’nını ise 9’uncu ve 10’uncu sınıf konuları oluşturuyor. Dolayısıyla temelin sağlam olması için de ekstra desteklenme ihtiyacı duyuyor öğrencilerimiz.

Öte yandan bu yeni sistem daha çok ayırt edici oldu. Eskiden herkes her alanda tercih yapabiliyorken şimdi herkesin ayrı bir bölümü, sıralaması oldu.  Eskiden sayısalcı öğrenci tıp gelmediği için hukuk tercih edebiliyordu. Ama artık bunun önü kesilmiş oldu. Artık sayısalcının hukuk tercih edebilmesi için eşit ağırlık puanının yüksek olması lazım. Eşit ağırlık puanının yüksek olabilmesi için de edebiyat yapması gerekiyor. Sadece matematik yetmiyor. Bu sistemle alan dışı tercih yapmak azaltıldı ve kısmen haksızlık giderildi diyebiliriz.

Bünyamin Güler 
Foto: Muhammed Kurtar
Milli Gazete

Yorumlar (0)
Yeni Nesil E Ticaret Çözümleri için OmniTicaret!
sisli
Günün Anketi Tümü
Yerli Otomobili Beğendiniz mi?
Yerli Otomobili Beğendiniz mi?
Namaz Vakti 29 Ocak 2020
İmsak 06:26
Güneş 07:53
Öğle 13:07
İkindi 15:47
Akşam 18:11
Yatsı 19:32
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Sivasspor 19 41
2. Fenerbahçe 19 37
3. Başakşehir 19 36
4. Trabzonspor 18 35
5. Alanyaspor 19 35
6. Galatasaray 19 33
7. Beşiktaş 19 30
8. Göztepe 19 29
9. Malatyaspor 18 24
10. Gaziantep FK 19 24
11. Çaykur Rizespor 19 24
12. Denizlispor 19 22
13. Gençlerbirliği 19 21
14. Konyaspor 19 18
15. Antalyaspor 19 17
16. Kasımpaşa 19 15
17. Ankaragücü 19 13
18. Kayserispor 19 11
Takımlar O P
1. Hatayspor 19 40
2. Erzurum BB 19 34
3. Bursaspor 19 33
4. Keçiörengücü 19 29
5. Adana Demirspor 19 28
6. Akhisar Bld.Spor 19 28
7. Ümraniye 19 28
8. Menemen Belediyespor 19 28
9. Altay 19 27
10. Giresunspor 19 27
11. Fatih Karagümrük 19 24
12. Balıkesirspor 19 24
13. İstanbulspor 19 20
14. Altınordu 19 20
15. Osmanlıspor 19 17
16. Adanaspor 19 14
17. Boluspor 19 14
18. Eskişehirspor 19 10
Takımlar O P
1. Liverpool 23 67
2. Man City 24 51
3. Leicester City 24 48
4. Chelsea 24 40
5. M. United 24 34
6. Tottenham 24 34
7. Wolverhampton 24 34
8. Sheffield United 24 33
9. Southampton 24 31
10. Arsenal 24 30
11. Crystal Palace 24 30
12. Everton 24 30
13. Burnley 24 30
14. Newcastle 24 30
15. Brighton 24 25
16. Aston Villa 24 25
17. West Ham 23 23
18. Bournemouth 24 23
19. Watford 24 23
20. Norwich City 24 17
Takımlar O P
1. Real Madrid 21 46
2. Barcelona 21 43
3. Sevilla 21 38
4. Getafe 21 36
5. Atletico Madrid 21 36
6. Real Sociedad 21 34
7. Valencia 21 34
8. Villarreal 21 31
9. Athletic Bilbao 21 31
10. Osasuna 21 28
11. Granada 21 27
12. Real Betis 21 27
13. Levante 21 26
14. Deportivo Alaves 21 23
15. Eibar 21 23
16. Real Valladolid 21 22
17. Mallorca 21 18
18. Celta de Vigo 21 17
19. Leganés 21 15
20. Espanyol 21 15
Yeni Sayımız
Günün Karikatürü Tümü