Diyetle verilen kilo bir yılda geri alınıyor

American Journal of Public Health Dergisi'nde yayımlanan araştırma, obezlerin yüzde 53'ünün verdikleri kiloyu bir yılda geri aldığını ortaya koydu.

Sağlık 15.09.2015, 15:24
220
Diyetle verilen kilo bir yılda geri alınıyor

ANKARA (AA) - Journal of Public Health Dergisi'nde yayımlanan araştırmaya göre, kilo veren obezlerin yüzde 53'ü bir yılda önceki durumlarına dönerken, yüzde 78'i de verdikleri kiloyu beş yılda geri alıyor.

Metabolik Cerrahi Uzmanı Doç. Dr. Alper Çelik, AA muhabirine yaptığı açıklamada, obezitenin tedavi edilmemesi halinde, tip 2 diyabet, kolesterol ve yağ metabolizması bozuklukları, hipertansiyon, gut, karaciğer yağlanması, uyku apnesi ve kemik-eklem rahatsızlıkları gibi hastalıklara neden olduğunu söyledi.

Obezlerin çoğunun uygun tedavi, eğitim ve bilinçlendirmeyle ilk birkaç ayda kilo verdiğini belirten Çelik, ancak çoğunun bu kiloları aynı süre zarfında geri aldığını ifade etti.

Çelik, "Bunun en önemli nedeni hastalar, diyetle kilo verme süreci boyunca kendi hormonlarıyla mücadele verirler. Azalan kalori alımının tetiklediği çok sayıda mekanizma, hayatta kalma içgüdülerinin de etkisiyle harekete geçerek, kalori girdisini artırmaktadır. Bu biyolojik adaptasyon mekanizmaları, çoğu zaman bireyin ulaştığı vücut profilini korumak üzere kalori alımı ve yağ depolanmasını artırmaya yönelik hareket etmektedirler" diye konuştu.

"Aşırı şişmanlık, yağların alınmasıyla düzelmez"

Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi Uzmanı Prof. Dr. Onur Erol ise obezitenin, karın ve bacaklardan yağ alınarak giderilemeyeceğini vurguladı.

Çok sayıda zayıflama programları ve diyet formülleri olmasına karşın yalnız gıda kontrolüyle etkili ve uzun ömürlü kilo kontrolü sağlayabilme oranının düşük olduğunu bildiren Erol, "Plastik cerrahi açısından aşırı şişmanlık, yağların alınmasıyla düzelmez. Çünkü zararlı olan yalnız vücudun dış kısımlarındaki görünen yağların fazlalığı değildir. İç organlarımızı saran yağların fazlalığı da zararlıdır ve hayati riskler yaratabilir" dedi.

Erol, plastik cerrahi uygulamalarıyla basen, bel, göbek ve çevresindeki bölgesel yağ fazlalıklarının alınabileceğini dile getirdi.

"Önemli olan kilo vermek değil, kilonun korunmasıdır" 

Beslenme Uzmanı Özge Bezirci de obezite ve şişmanlık tanısının vücut yağ yüzdesine göre belirlendiğini, Dünya Sağlık Örgütüne göre yağ yüzdesi 20-25 aralığının normal, yüzde 25-30'un şişman, yüzde 30 ve üzerinin ise obezite olarak tanımlandığını söyledi. 

Obezitede genetik faktörün yüzde 30 etkisi bulunduğunu kaydeden Bezirci, obezitenin gelişiminden, birinci sırada beslenme alışkanlıklarının sorumlu olduğunu ifade etti. Bezirci, "Kişinin 0-3 yaş aralığındaki ilk beslenme eğitiminden egzersiz alışkanlıklarına, uyku düzeninden stres durumu ve su tüketimine kadar birçok faktör, obezite konusunda farklı etkenler oluşturur" bilgisini verdi.

Obezlerin, verilen kiloları çabuk geri alabildiğine dikkati çeken Bezirci, bu kişilerin genellikle düşük kalorili ve kalıcı olmayan diyet yaptığını anlattı. 

Rutin diyet ve aynı egzersiz programının belli bir zaman sonra kilo vermeyi yavaşlattığına işaret eden Bezirci, "Kişinin beslenme alışkanlığı değişmediği sürece, kilo vermiş olması hiçbir şeyi değiştirmez. Önemli olan kilo vermek değil, en az bir yıl süreyle verilen kilonun korunmasıdır" diye konuştu.

Kilo verdikten sonra koruma programının çok önemli olduğuna dikkati çeken Bezirci, şunları kaydetti:

"Rutin bir koruma döneminde kişi, haftanın 2 günü dilediği gibi beslenirken, kalan 5 günü yine diyet gibi beslenmelidir, bu bir yöntemdir. İkinci yöntemse 'gün içinde dengeleme' denilen yöntemdir. Öğle yemeği kalorili ve karbonhidrat ağırlıklıysa akşam öğünü hafif ve karbonhidrat yönünden fakir olmalıdır. Diyette iki haftada bir mutlaka beslenme düzeni ve miktarları ile besin çeşitliliği değişmelidir. Vücudun hem spor hem de diyet yönünden daima şaşırtılması lazım."

"Egzersiz ve sağlıklı beslenme, yaşam biçimi haline getirilmeli"

Fitness Uzmanı Bünyamin Aysoy da her gün aynı egzersizin yapılması durumunda vücudun buna alıştığını ve kilo vermenin zorlaştığını dile getirdi.

Vücudun her türlü şarta uyum sağlamak üzere tasarlandığını bildiren Aysoy, "Vücut bir süre sonra sizin aynı saatlerde, aynı şekilde yaptığınız egzersize adapte olur. Ancak 'Fayda görmek için daha fazla egzersiz yapmak' ifadesi doğru değildir. Çalışma saatinizi, egzersizlerinizi değiştirmek size fayda sağlayacaktır" şeklindeki görüşlerini paylaştı.  

Egzersiz yaşamın bir parçası haline getirilmediğinde verilen kilonun da kalıcı olmayacağını aktaran Aysoy, "Hayatınızın sadece belli bir dönemine kilo verme hedefi koyarsanız belki başarılı olabilirsiniz ama bu kalıcı olmayacaktır. Egzersiz ve sağlıklı beslenmeyi yaşam biçimi haline getirmelisiniz" dedi.

Yorumlar (0)
Yeni Nesil E Ticaret Çözümleri için OmniTicaret!
-7°
parçalı bulutlu
Günün Anketi Tümü
Yerli Otomobili Beğendiniz mi?
Yerli Otomobili Beğendiniz mi?
Namaz Vakti 23 Ocak 2020
İmsak 06:30
Güneş 07:57
Öğle 13:05
İkindi 15:41
Akşam 18:04
Yatsı 19:26
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Sivasspor 18 40
2. Başakşehir 18 36
3. Trabzonspor 18 35
4. Fenerbahçe 18 34
5. Alanyaspor 18 32
6. Galatasaray 18 30
7. Beşiktaş 18 30
8. Göztepe 18 26
9. Malatyaspor 18 24
10. Gaziantep FK 18 24
11. Çaykur Rizespor 18 23
12. Denizlispor 18 22
13. Gençlerbirliği 18 18
14. Konyaspor 18 18
15. Kasımpaşa 18 15
16. Antalyaspor 18 14
17. Ankaragücü 18 12
18. Kayserispor 18 10
Takımlar O P
1. Hatayspor 18 37
2. Erzurum BB 18 31
3. Bursaspor 18 30
4. Akhisar Bld.Spor 18 28
5. Keçiörengücü 18 28
6. Ümraniye 18 28
7. Menemen Belediyespor 18 28
8. Adana Demirspor 18 27
9. Altay 18 24
10. Balıkesirspor 18 24
11. Giresunspor 18 24
12. Fatih Karagümrük 18 23
13. İstanbulspor 18 20
14. Altınordu 18 19
15. Osmanlıspor 18 16
16. Adanaspor 18 13
17. Boluspor 18 13
18. Eskişehirspor 18 9
Takımlar O P
1. Liverpool 22 64
2. Man City 24 51
3. Leicester City 24 48
4. Chelsea 24 40
5. M. United 24 34
6. Tottenham 24 34
7. Wolverhampton 23 34
8. Sheffield United 24 33
9. Southampton 24 31
10. Arsenal 24 30
11. Crystal Palace 24 30
12. Everton 24 30
13. Burnley 24 30
14. Newcastle 24 30
15. Brighton 24 25
16. Aston Villa 24 25
17. West Ham 23 23
18. Bournemouth 24 23
19. Watford 24 23
20. Norwich City 24 17
Takımlar O P
1. Barcelona 20 43
2. Real Madrid 20 43
3. Atletico Madrid 20 35
4. Sevilla 20 35
5. Getafe 20 33
6. Real Sociedad 20 31
7. Valencia 20 31
8. Athletic Bilbao 20 30
9. Villarreal 20 28
10. Granada 20 27
11. Real Betis 20 27
12. Levante 20 26
13. Osasuna 20 25
14. Deportivo Alaves 20 23
15. Real Valladolid 20 22
16. Eibar 20 22
17. Mallorca 20 18
18. Celta de Vigo 20 16
19. Leganés 20 14
20. Espanyol 20 14
Yeni Sayımız
Günün Karikatürü Tümü