Biyografi

Biyografi / Öne Çıkanlar

Biyografi / Yeni Eklenenler

Henry Ford
Henry Ford

Henry Ford Kimdir? Otomotiv sektöründeki rolü ve sektöre katkıları nelerdir?

Henry Ford, 30 Temmuz 1863 tarihinde ABD Detroit Wayne’de dünyaya gelmiştir. Montaj hattı yöntemlerini ve fabrika üretimini kullanarak otomobil üretiminde devrim yapan Amerikalı sanayicidir.Henry Ford, William ve Mary Ford’un sekiz çocuğundan biriydi. Abraham Lincoln Birliğin 24 eyaletinin başkanıydı. 16 yaşındayken, makine ağırlıklı fabrikalarda iş bulmak için 1879’da Detroit’e gitti. İlk kez içten yanmalı motor ile temas kurduğu üç yıl sonra, Westinghouse Engine Company için yarı zamanlı olarak çalıştığı çiftliğe geri döndü ve kurduğu küçük bir makina atölyesinde küçük bir “çiftlik lokomotifi”oluşturmayı başardı.

Henry Ford hayatının çoğunu, kendini geliştirerek geçirdi. Hem teknolojik bir deha hem de halk kahramanı olarak kabul gören Ford, Birleşik Devletlerin ekonomik ve sosyal karakterini kalıcı olarak değiştiren benzeri görülmemiş büyüklük ve zenginlik endüstrisinin yaratıcı gücü oldu. O dönem tarım toplumu hakimiyeti devam ettiğinden onun gidişini ailesi hayal dünyası olarak düşündü ve gitmesini istemediler. Ford, kendisinin ve Model T otomobilini geliştirirken parça ve ekler bölümünü fark ettikten sonra onu tersine çevirmekten veya en azından çocukluğunun kırsal değerlerini yeniden ele geçirmekten başka bir şey istemedi. Henry Ford, o zaman, tarımdan endüstriyel bir Amerika’ya geçişin gösterilebilir bir sembolüdür.

Henry Ford dokuz sene sonra evlenerek Detroit’e geri döndü. Eşi Clara Bryant ile 1888’de evlendiler ve 6 Kasım 1893’te tek çocuğu olan Edsel Bryant doğdu. Bir ay sonra Ford, Detroit Edison Company fabrikasında 24 saat elektrik servisinin yapılmasından sorumlu baş mühendis oldu. Birkaç yıl önce benzinli bir araç inşa etmeye karar vermişti ve ilk çalışması olan benzinli motoru 1893’ün sonunda tamamlamıştı. 1896’da ilk atsız arabası olan “Quadricycle” i tamamlamıştı. Dört beygir gücündeki araç, dört bisiklet tekerleğine monte edilmiş araba gövdesinden oluşuyordu.

Sonraki yedi yıl içinde çeşitli destek ve sponsorlar buldu. 1899’da Detroit Otomobil Şirketi’ni kurdu. (daha sonra Henry Ford Şirketi olacaktır.) Üzerinde çalıştığı model geliştirilmeyi bekliyordu fakat ço erken bir şekilde piyasaya sürülmeye başlandı Barney Oldfield tarafından yönlendirilen “999” yarışçısı dahil olmak üzere bu yıllarda birkaç yarış arabası kurdu ve birkaç yeni hız rekoru kırdı. 1902’de Henry Ford Company’den ayrıldı ve daha sonra Cadillac Motor Car Company olarak yeniden yapılandırıldı. Nihayet, 1903’te Ford bir otomobil pazarlamaya hazırdı. Ford Motor şirketi sıradan vatandaşların koyduğu 28.000 dolar nakit para ile tekrar kuruldu. Çünkü Ford önceki destekçileriyle olan ilişkilerinde Detroit’teki en zengin adamları karşısına almıştı.

Şirket baştan beri başarılıydı ancak kuruluşundan sadece beş hafta sonra Ford, lisanslı bir üretici olmadığından, Lisanslı Otomobil Üreticileri Birliği ile karşı karşıya geldi. Bu grubun güçlerinin temeli, New York’taki Rochester patent avukatlarından George Baldwin Selden’e 1895 yılında verilen bir patentin kontrolü ve takibi sebepti. Dernek, patentin tüm benzinli otomobillere uygulandığını iddia etti. Şimdi karşısında bir hukuk sorunu vardı. Savaşmaya hazırım diyordu ve milyonluk değerlere sahip şirketleri karşısına alacaktı. Kanıt toplama ve gerçek duruşmalar altı yıl sürdü. Ford 1909’da ilk davayı kaybetti. 1911’de davaya itiraz etti ve sunduğu belgelerle davayı kazandı. Zaferinin endüstri için geniş anlamları vardı ve bu kavga Henry Ford’u popüler bir kahraman yaptı.

“Büyük kalabalıklar için motorlu bir araç yapacağım.” sözünü kendisine rehber edindi. Yaptığı Model T’nin varlığı 19. yılında, Amerika Birleşik Devletleri’nde15.500.000, Kanada’da yaklaşık 1.000.000 ve İngiltere’de 250.000 adet otomobil sattı. Üretim toplamı, otomobil üretiminin yarısı kadar arttı. Sadece zenginlere özgü olan otomobil Henry Ford sayesinde orta kesime de hitap ederek insanların kısa sürede istedikleri yere gitmesine imkan sağladı. Model T, tarihteki ortak insanların yaşamındaki en büyük ve en hızlı değişimlerden biri olan en büyük araçtı ve bu değişimi on iki yıldan daha kısa bir sürede gerçekleştirdi. Çiftçiler uzak çiftliklerde artık hayattan izole edilmiyordu. At ile yapılan yolculuklar hızlı bir şekilde azaldı ve samanın diğer bitkilere aktarılması tarımsal bir devrime neden oldu. Ford, mümkün olan en geniş pazarı yakalamak için düşük fiyatlamayı (Model T’nin satış fiyatı 1908’de 950 $’dan 1927’de 290 $’a düştü.) maliyetle hacim ve verimlilikle karşılaştırdığını vurguladı. Ford’un otomobilini temel bir gereklilik haline getirme başarısı, ancak daha yaygın bir devrimin başlangıcı oldu. Geliştirilmesi seri üretim teknikleri ile şirketin her 24 saniyede bir Model T çıkarmasına imkân tanıdı. Aracın fiyatında sıkça düşüşler ekonomilerin ölçek ekonomileri tarafından yapılmasını sağladı. Çalışan işçilerine fazla maaş, düşük çalışma saatleri ve fazla izin hakları gibi iyileştirmeler yaptı. Bu yenilikler toplumun yapısını da değiştirdi.

İlk beş yıl boyunca Ford Motor Şirketi sekiz farklı model üretti ve 1908 yılına kadar günde 100 araba üretmeyi başardı. Şirketin hisselerinin %58’i Ford’un elindeydi fakat hissedarların daha çok para kazanma hırsları bir çatışmaya ve büyüyen bir kavgaya yol açtı. Henry Ford kurduğu şirketten 1918 yılında istifa etti. Mart 1919’da Model T’den daha ucuz araba üretmek için yeni bir şirket kurmayı planladığını açıkladı.

1. Dünya savaşında olduğu gibi 2. Dünya Savaşında da fabrika üretimini silahlanmaya yönelik gerçekleştirdi. Savaş için özel kargo uçakları, zırhlı araçlar üretti. Savaşın sona ermesiyle birlikte barışçıl politika izleyerek savaş üretimini durdurma kararı aldı ve sadece otomobil üretimine ağırlık verdi. Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte otomobil sektöründeki rakipleri karşısında bazı yenilikleri kabul etmedi ve geleneksel tutumunu korudu. Fakat bu inatçılık otomobil sektöründe Ford’un 3. sırada yer almasını sağladı. (1.General Motor, 2.Dodge) Ford markası günümüzde ününü Ford Vakfı ile tüm dünyaya duyurmuştur.

Henry Ford, 7 Nisan 1947 yılında hayata gözlerini kapamıştır.

Yazar: Osman Uçar
bilgiustam.com

Yeni Nesil E Ticaret Çözümleri için OmniTicaret!
-0°
parçalı az bulutlu
Günün Anketi Tümü
Yerli Otomobili Beğendiniz mi?
Yerli Otomobili Beğendiniz mi?
Namaz Vakti 23 Ocak 2020
İmsak 06:30
Güneş 07:57
Öğle 13:05
İkindi 15:41
Akşam 18:04
Yatsı 19:26
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Sivasspor 18 40
2. Başakşehir 18 36
3. Trabzonspor 18 35
4. Fenerbahçe 18 34
5. Alanyaspor 18 32
6. Galatasaray 18 30
7. Beşiktaş 18 30
8. Göztepe 18 26
9. Malatyaspor 18 24
10. Gaziantep FK 18 24
11. Çaykur Rizespor 18 23
12. Denizlispor 18 22
13. Gençlerbirliği 18 18
14. Konyaspor 18 18
15. Kasımpaşa 18 15
16. Antalyaspor 18 14
17. Ankaragücü 18 12
18. Kayserispor 18 10
Takımlar O P
1. Hatayspor 18 37
2. Erzurum BB 18 31
3. Bursaspor 18 30
4. Akhisar Bld.Spor 18 28
5. Keçiörengücü 18 28
6. Ümraniye 18 28
7. Menemen Belediyespor 18 28
8. Adana Demirspor 18 27
9. Altay 18 24
10. Balıkesirspor 18 24
11. Giresunspor 18 24
12. Fatih Karagümrük 18 23
13. İstanbulspor 18 20
14. Altınordu 18 19
15. Osmanlıspor 18 16
16. Adanaspor 18 13
17. Boluspor 18 13
18. Eskişehirspor 18 9
Takımlar O P
1. Liverpool 22 64
2. Man City 24 51
3. Leicester City 24 48
4. Chelsea 24 40
5. M. United 24 34
6. Tottenham 24 34
7. Wolverhampton 23 34
8. Sheffield United 24 33
9. Southampton 24 31
10. Arsenal 24 30
11. Crystal Palace 24 30
12. Everton 24 30
13. Burnley 24 30
14. Newcastle 24 30
15. Brighton 24 25
16. Aston Villa 24 25
17. West Ham 23 23
18. Bournemouth 24 23
19. Watford 24 23
20. Norwich City 24 17
Takımlar O P
1. Barcelona 20 43
2. Real Madrid 20 43
3. Atletico Madrid 20 35
4. Sevilla 20 35
5. Getafe 20 33
6. Real Sociedad 20 31
7. Valencia 20 31
8. Athletic Bilbao 20 30
9. Villarreal 20 28
10. Granada 20 27
11. Real Betis 20 27
12. Levante 20 26
13. Osasuna 20 25
14. Deportivo Alaves 20 23
15. Real Valladolid 20 22
16. Eibar 20 22
17. Mallorca 20 18
18. Celta de Vigo 20 16
19. Leganés 20 14
20. Espanyol 20 14
Yeni Sayımız
Günün Karikatürü Tümü