Kanun Teklifi Verildi! Haber Siteleri de Basın Kartı Alabilecek!

İnternet haberciliğinin yaygınlaşması ile birlikte internet haber sitesi sahipleri ve çalışanlarının basın kanunu kapsamına alınması dolayısıyla basın kartı alabilemelerini öngören bir kanun teklifi Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İstanbul Milletvekili Av. Mahmut Tanal tarafından TBMM Başkanlığı'na sunuldu.

+1
Haber albümü için resme tıklayın

İnternet haberciliğinin yaygınlaşması ile birlikte internet haber sitesi sahipleri ve çalışanlarının basın kanunu kapsamına alınması dolayısıyla basın kartı alabilemelerini öngören bir kanun teklifi Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İstanbul Milletvekili Av. Mahmut Tanal tarafından TBMM Başkanlığı'na sunuldu.

Kanun teklifi Adalet Komisyonu ve Anaysa Komisyonu tarafından kabul edildi. TBMM'ne gönderilecek olan kanun teklifi milletvekillerinin oylarına sunulacak. Eğer TBMM'de de kabul edilirse İnternet Haber Siteleri baın kanunu kapsamına alınacak sahipleri ve çalışanları da basın kartı sahibi olabilecek.

TBMM Başkanlığı'na sunulan kanun teklifi'nin genel gerekçesi şöyle;

5187 Sayılı Basın Kanunu; internet üzerinden yapılan yayımlan ve internet gazeteciliğini düzenlemek noktasında eksik kalmıştır. Nitekim bulunduğumuz çağın gerekli ile birlikte birçok sektörde olduğu gibi gazetecilik sektörü de internet ortamında yoğunlaşmaya başkunaktadır. 5187 Sayılı Basın Kanunu'nda "Tanımlar" maddesinde yapılacak olan değişiklik ile öncelikle internet yayının kanun kapsamına girmesinin sağlanması gerekmektedir. Nitekim internet yayınları da artık birer eser niteliğindedir. Bu noktada ayınmımn yapılması gereken konu; internet yayınlarının süreli mi yoksa süresiz mi bir yayın olduğu noktasında toplanmaktadır. Bu konuda Basın Kanunu'nun teklif edilen değişiklik öncesi yapmış olduğu tanımla:dalı gerekse de emsal yargı kararlanndan anlaşıldığı üzere internet yayınları süresiz birer yayındıdar. Nitekim süreli yayınların "düzenli aralık" şartını sağlanuunalm ve yine süreli yayınlara göre internet yayınları daha esnek birer yayın olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu noktada internet yayınlarının süresiz yayın olduğu konusunda herhangi bir çelişki bulunmamaktadır.

Basın Kanunu ile yayınlara karşı açılacak olan davalar için süreler düzenlenirken esas amaç, yayınlanmış olan eserin uzun yıllar boyunca eser sahibi açısından bir baskı unsuru olarak kullanması= önüne geçilmesi istegidir. Nitekim uygulamada yıllar öncesinde internet ortamında yarınlanmış olan bir yazı, gazeteciler üzerinde adeta birer tehdit ve baskı unsuru olarak kullanılmaktadır. Internet ortamında yapılan yayunlann hukuki statüsünün belli olmaması, uygulanıa açısından herhangi bir zamanaşımı öngörülmediği düşüncesi bu somnlann ortaya çıkmasına sebep olmaktadır. Yukarıda da belirttiğimiz üzere niteliği itibariyle süresiz bir yayın olan internet yayınları; diger süresiz yayınlar ile aynı stattide olmalıdır. Bu gerek eserin gerekse de eser sahibinin Anayasal ve Yasal hakları açısında zorunlu bir gerekliliktir. Bu noktada değişiklik teklifi ile 5187 Sayılı Basın Kanunu kapsamında internet gazeteciliği ve internet yayınları süresiz yayınlar arasına sokularalc, yayınlanan eserler ve eser sahiplerinin korunması için; açılacak olan davalarda diger süresiz yayınlar gibi 6 aylık bir dava süresi öngörülmaştür. Bu sürenin öngörülmcsi ile gerçekten hukuka aykınlıklar taşıyan eserlerin halen yargılanabilmesi devam edebilecek iken yayınlanmış eserlerin eser sahipleri üzerinde birer baskı unsuru olarak görülmesinin ve uygulanmasının önüne geçirmek istenmektedir.

Aynı zamanda bu değişiklik teklifi ile; günümüzde hızla artan internet gazeteciliği ve internet gazetecilerinin de 5187 Sayılı Basın Kanunu kapsamında eserlerinin hukuki ve kanuni birer statü kazanması aınaçlanmaktadır. İnternet ortamında yayın yapan medya mensuplarının Basın Kanunu kapsamına alınmaması, Internet ortamının bir yayın aracı olarak görülmemesi ve nde yapılan yayınların hukuki statüsünün belirlenmemiş olması uygulamada ciddi sıkıntılara yol açmaktadır.

İnternet ortamında faaliyet gösteren basın mensupları; uygulamada uluslararası düzende diğer basın mensupları ile aynı haklara sahipken, uluslararası spor organinisyonlannı "basın" bölümünden takip edebilirken Türkiye'de basın kartları ve akredite olmadığı için ne spor organizasyonlarnu takip eclebilmekte ne Türkiye Büyük Millet Meclisine Basın Mensubu olarak girebilmekte ne de devlet erkanlannın programlarına katılabiltnektedir. Bu durum açık bir şekilde çifte standart oluşturmaktadır.

Nitekim internet ortamında yaym yapan basın mensupları; Basın Kanunu kapsamında yer almadığı için uygulamada sigorta prim ödemeleri, yıllık izin ve fazla çalışma ücreti farkları gibi somut sorunlarla karşılaşmaktadır. internet ortamında yayın yapan gazetecilerin; Basın Kanunu kapsamına alınmaması uygulamada işverenler tarafından kötüye kullanılmaktadır. Internet ortamında yayın yapan gazetecileri Basın Kanunu kapsamına alınması ayrıca Devlet açısından da ciddi boyutta bir gelir kapısı olacak, düşük primle çalıştırılmasının önüne geçilecektir. Ayrıca Devletimizin düşünce ve ifade özgürlüğüne saygı duyduğunun ve bu konuda medya mensuplarının -internet ya da yazılı basın ayrımı yapmaksızın- haklarının Kanunlar kapsamında güvence altına alındığnun bir göstergesi olacaktır.

Ayrıca herhangi bir gerekçe ile yayımlanması tarihinde yıllar sonra şikâyete ve davaya konu edilen internet yayunlan; aynı zamanda 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu 2. Maddesi ile güvence altına alınan; "Herkes, haklarını kullanırken ve borçlarını yerine getirirken dürüstlük kurallarına uymak zorundadır.

Bir hakkın açıkça kötüye kullanılmasını hukuk düzeni korumaz." ifadesine de aykınlık oluşturmaktadır. Nitekim TMK 2. Maddesi kapsamında düzenlenen "Dürüstlük Kuralı" na açıkça aykırıdır. Bu bağlamda yıllar sonra yalnızca baskı kurmak için açılan bir ceza davasında iddia makamı tarafından Dürüstlük Kuralmın ihlal edildiğinden ve hakkın kötüye kullanıldığuıdan bahsetmek pek tabii mümkün olacaktır. Bu uygulamanın önüne geçilmesi ve hakkın kötüye kullanılmasının engellenmesi maksadıyla bu kanun değişikliği teklif olunınuştur.

01 Ara 2019 - 17:34 - Siyaset


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak KPSS Cafe Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan KPSS Cafe hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler KPSS Cafe editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı KPSS Cafe değil haberi geçen ajanstır.




Anket KYK Borçları Silinsin Mi?