Yan Alandan Alan Değişikliği Yapan Adayların Sınavları İptal mi Olacak?

  Binlerce yan alanla alan değiştirmiş öğretmen, öğrenciler, veliler ve aileleri umutla Danıştay dan gelecek yan alandan alan değişikliğinin iptal olma kararını bekliyor.

KPSS HABERLERİ 30.03.2013, 17:52 30.03.2013, 17:52
Yan Alandan Alan Değişikliği Yapan Adayların Sınavları İptal mi Olacak?

 

Binlerce yan alanla alan değiştirmiş öğretmen, öğrenciler, veliler ve aileleri umutla Danıştay dan gelecek yan alandan alan değişikliğinin iptal olma kararını bekliyor.

 

 

 

 

 

HUKUKİ VE PEDEGOJİK YÖNDEN BİRÇOK PROBLEMİ...


 



Binlerce yan alanla alan değiştirmiş öğretmen, öğrenciler, veliler ve aileleri umutla Danıştay dan gelecek yan alandan alan değişikliğinin iptal olma kararını bekliyor.


 


 


 


 


 


HUKUKİ VE PEDEGOJİK YÖNDEN BİRÇOK PROBLEMİ OLAN YAN ALANDAN ALAN DEĞİŞİKLİĞİ DANIŞTAY TARAFINDAN İPTAL EDİLECEK Mİ? 


 


 


YAN ALANDAN ALAN DEĞİŞİKLİĞİNİN HUKUKİ VE PEDEGOJİK YÖNDEN PROBLEMLİ OLMASININ NEDENLERİ ;


 


 


 


1)Yan alan kullanılarak yapılan bu alan değişikliği Yüksek Öğretim Kurulunun ilgili yönetmeliği ile çelişmektedir. Yükseköğretim Kurumlarında önlisans ve lisans düzeyindeki programlar arasında geçiş, çift anadal, yandal ile kurumlarası kredi transferi yapılması ilişkin yönetmeliği (Resmi Gazete Tarihi: 24.04.2010 Resmi Gazete Sayısı: 27561) incelediğimizde ; İlgili yönetmeliğin 4. Maddesinin o bendine göre YAN ALAN ‘’ Bir diploma programına kayıtlı öğrencinin öngörülen şartları taşıması kaydıyla, aynı yükseköğretim kurumu içinde başka bir diploma programı kapsamında belirli bir konuya yönelik sınırlı sayıda dersi almak suretiyle, diploma yerine geçmeyen bir belge (yandal sertifikası) alabilmelerini sağlayan programı’’ ifade etmektedir. 1739 sayılı Mili Eğitim Temel Kanununda 43.maddesinin 1 fıkrasın da öğretmenlik mesleğinin tanımı şu şekilde yapılmaktadır. “Öğretmenlik, Devletin eğitim, öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas mesleğidir. Öğretmenler bu görevlerini Türk Milli Eğitiminin amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak ifa etmekle yükümlüdürler. Öğretmenlik mesleğine hazırlık genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon ile sağlanır.” Denilmektedir. Bu tanıma göre bir İngilizce öğretmeninin mutlaka ingilizce üzerine özel ihtisas yapmış alan bilgisine, bir matematik öğretmeninin mutlaka matematik üzerine özel bir ihtisas yapmış alan bilgisine sahip olması gerekmektedir. Yüksek Öğretim Kurulunun ilgili yönetmeliğinden de anlaşılacağı gibi YAN ALAN 1739 sayılı Mili Eğitim Temel Kanunun 43.maddesinin 1 fıkrasında geçen Özel Alan kavramını karşılamamaktadır. Yüksek Öğretim Kurulu’nun tanımına göre ‘’ sınırlı sayıda dersi almak suretiyle, diploma yerine geçmeyen bir belge’’ kullanılarak yapılan alan değişikliği birçok öğretmeni üzmüştür. 


 


 


 


2) MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖĞRETMENLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ ‘nin Alan değişikliğine bağlı yer değiştirmeler başlıklı maddesindeki; “MADDE 44 – (1) Öğrenimine uygun alanı dışında bir başka alana atanan öğretmenler, mezuniyetleri itibarıyla atanabilecekleri alanlara alanlarının değiştirilmesini isteyebilirler.” bölümü bakanlığımızın bugünkü uygulamasının yanlış olduğunu göstermektedir. Çünkü alanında çalışan öğretmen alan değiştiremez. Aynı şekilde “asıl alanında” görev yapan bir öğretmenin “yan alanına” geçmesinin eğitim sistemimize faydadan çok zararı olacaktır. 


a) MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖĞRETMENLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ’ nin Alan değişikliğine bağlı yer değiştirmeler başlıklı maddesindeki;


“MADDE 44 – (1) Öğrenimine uygun alanı dışında bir başka alana atanan öğretmenler, mezuniyetleri itibarıyla atanabilecekleri alanlara alanlarının değiştirilmesini isteyebilirler.” Hükmü olmasına rağmen tam tersi yapılarak, zaten alanında çalışan öğretmen yan alanına atanmıştır. 


b) MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖĞRETMENLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ’ nin Alan değişikliğine bağlı yer değiştirmeler başlıklı maddesindeki;


“MADDE 44 – (2) Bu kapsamda yapılacak alan değişikliği işlemleri haziran ayında Bakanlıkça belirlenecek takvim çerçevesinde yapılır.” hükmü olmasına rağmen bu atama farklı bir ayda (Eylül-Ekim) yapılmıştır. Yapılan alan değişikliği bu madde ile çelişmektedir. 


c) MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖĞRETMENLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ’ nin Alan değişikliğine bağlı yer değiştirmeler başlıklı maddesindeki;


“MADDE 44 – (4) “Talim ve Terbiye Kurulu kararlarıyla dersi ya da alanı kaldırılan öğretmenler, mezuniyetleri itibarıyla atanabilecekleri alana ya da aylık karşılığı okutacakları dersler bölümünde belirtilen derslerin öğretmenliğine isteklerine bakılmaksızın alan değişikliği yoluyla atanırlar.” Hükmü gereğince alanının ya da dersin kaldırılma şartı aranmaktadır. Ancak, Sınıf öğretmenlerinden İngilizce öğretmenliğine, fen ve teknoloji öğretmenlerinden ilköğretim matematik öğretmenliğine ya da sosyal bilgiler öğretmenlerinden Türkçe öğretmenliğine atananlar alanları kaldırılmadığı halde gerekçesiz şekil de atanmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenliği alanı kaldırılmadığı halde gerekçesiz şekilde bu uygulamaya tabi tutulmuştur.


 3)Sınıf öğretmenliği mezunu olup yan alanı İngilizce olması nedeniyle İngilizce öğretmenliği alanına geçen sınıf öğretmenlerinin çoğunluğu Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi 1998-2006 yılları arası üniversitede eğitim gören sınıf öğretmenliği bölümü mezunlarıdır. Bu üniversite yan alanı İngilizce olan sınıf öğretmenlerine verdiği İngilizce dersler sadece 6 (altı) tanedir. Bu dersler ; Yabancı Dil I, Yabancı Dil II, İngilizce dil bilgisi, Türkçe-ingilizce karşılaştırmalı dil, ingilizce-türkçe çeviri, ingilizce-Türkçe metin okuma inceleme. İngilizce öğretmenliği dil öğretimidir. Dil öğretimi konuşma, yazma, dinleme ve okuma elementlerinden oluşur. Yan alanı İngilizce olan sınıf öğretmenleri konuşma, dinleme, yazma ve okuma derslerinden hiç birini almamışlardır. Ortaokul ve liselere İngilizce öğretmeni olarak atanan birisi ileri düzeyde İngilizce konuşma, yazma, okuma ve dinleme yeteneğine sahip olmalıdır. İngilizce yan alan veren diğer bir üniversite de Abant İzzet Baysal Üniversitesidir. Abant İzzet Baysal Üniversitesinin Yan alanı İngilizce olan sınıf öğretmenlerine verdiği dersler 6 (altı) tanedir ; okuma gelişimi, yazma gelişimi, İngilizce öğretmenliğine giriş I, çeviri I, İngilizce öğretmenliğine giriş II, çeviri II. Okuma ve yazma gelişimi dersini orta düzeyin altında İngilizce bilgisine sahip kişiler alırlar. Ortaokul ve liselerde İngilizce öğretmenliği yapabilmek için ileri düzey İngilizce bilgisine sahip olmak gereklidir. Üniversiteler İngilizce öğretmenliği bölümü öğrencileri birinci sınıfta okuma gelişimi, yazma gelişimi, dinleme gelişimi ve okuma gelişimi derslerini alırlar. Daha sonraki sınıflarda bunların ileri düzeyi olan ileri düzey yazma, ileri düzey konuşma, ileri düzey dinleme ve ileri düzey okuma dersleri geçmeden mezun olamazlar. Görüyoruz ki yan alan sertifikası veren üniversitelerin verdikleri dersler arasında bile koordinasyon yoktur. Oysaki dersler arasında koordinasyon olması zorunludur. Yan alan ile yapılan alan değişikliği pedagojik yönden uygun olmadığı gibi, eğitim de fırsat eşitliğine de aykırıdır. Bir okuldaki öğrenciler İngilizce öğretmenin den İngilizce dersi alırken, diğer okuldaki öğrenciler, 6 derslik yan alan sertifikası ile alan değiştirmiş sınıf öğretmenliği mezunu öğretmenden İngilizce dersi almaktadır. 


 


4)Yan alan ile yapılan alan değişikliği aynı zaman da yan alan sertifikası veren üniversitelerin yönergeleriyle çelişmektedir. Örneğin Balıkesir üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi 1998-2006 yılları arasında sınıf öğretmenliği bölümüne kayıt olan tüm öğrencilerine bilgisayar ve İngilizce öğretmenliği yan alan sertifikasını vermiştir. Bu üniversitenin Yan alan yönergesinin 7. Maddesinin 4. Bendinde ‘’ Yandal programını tamamlayan öğrenci, yandal alanında lisans ve önlisans diplomasıyla verilen hak ve yetkilerden yararlanamaz’’ ifadesi geçmektedir. Türkiyedeki tüm yan alan veren üniversitelerin Yan Alan yönergesinde bu ifade geçmektedir. Öğretmenlik mesleği diğer tüm meslek grupları gibi Yüksek Öğretimi Kurumu ve Üniversitelerin verdiği diploma ve yetkiler ile icra edilmektedir. Yan alan sertifikasını veren Üniversiteler yönergeleriyle yan alan sertifikasını hukuki açıdan lisans ve ön lisans diplomasıyla verilen haklardan yararlandırmazken Milli Eğitim Bakanlığı bir gece de çıkarılan 12/09/2012 tarihli ve 5110 sayılı Talim Terbiye Kurulu mütalaası ile bu haklardan yararlandırmıştır. Bu durum hukuken çelişkilidir.


egitimajansi

Yorumlar (0)
Yeni Nesil E Ticaret Çözümleri için OmniTicaret!
parçalı bulutlu
Günün Anketi Tümü
2019/2 KPSS Tercihinde Bulunacak mısınız?
2019/2 KPSS Tercihinde Bulunacak mısınız?
Namaz Vakti 10 Aralık 2019
İmsak 06:22
Güneş 07:52
Öğle 12:46
İkindi 15:09
Akşam 17:30
Yatsı 18:55
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Sivasspor 14 30
2. Beşiktaş 14 27
3. Trabzonspor 14 26
4. Başakşehir 14 26
5. Fenerbahçe 14 25
6. Galatasaray 14 23
7. Alanyaspor 14 22
8. Göztepe 14 20
9. Malatyaspor 14 20
10. Denizlispor 14 18
11. Çaykur Rizespor 14 17
12. Gaziantep FK 14 17
13. Gençlerbirliği 14 14
14. Konyaspor 14 14
15. Kasımpaşa 14 12
16. Antalyaspor 14 12
17. Kayserispor 14 10
18. Ankaragücü 14 9
Takımlar O P
1. Hatayspor 14 30
2. Akhisar Bld.Spor 14 25
3. Erzurum BB 14 24
4. Bursaspor 14 23
5. Ümraniye 14 22
6. Keçiörengücü 14 22
7. Menemen Belediyespor 14 22
8. Fatih Karagümrük 14 20
9. Balıkesirspor 14 19
10. Giresunspor 14 19
11. Adana Demirspor 14 18
12. Altay 14 17
13. İstanbulspor 14 15
14. Altınordu 14 13
15. Osmanlıspor 14 11
16. Boluspor 14 11
17. Adanaspor 14 9
18. Eskişehirspor 14 5
Takımlar O P
1. Liverpool 16 46
2. Leicester City 16 38
3. Man City 16 32
4. Chelsea 16 29
5. M. United 16 24
6. Wolverhampton 16 24
7. Tottenham 16 23
8. Sheffield United 16 22
9. Crystal Palace 16 22
10. Newcastle 16 22
11. Arsenal 15 19
12. Brighton 16 19
13. Burnley 16 18
14. Everton 16 17
15. Bournemouth 16 16
16. West Ham 15 16
17. Aston Villa 16 15
18. Southampton 16 15
19. Norwich City 16 11
20. Watford 16 9
Takımlar O P
1. Barcelona 15 34
2. Real Madrid 15 34
3. Sevilla 16 31
4. Real Sociedad 16 27
5. Getafe 16 27
6. Athletic Bilbao 16 26
7. Atletico Madrid 16 26
8. Valencia 16 26
9. Granada 16 24
10. Osasuna 16 23
11. Real Betis 16 22
12. Levante 16 20
13. Villarreal 16 19
14. Real Valladolid 16 19
15. Deportivo Alaves 16 18
16. Eibar 16 15
17. Mallorca 16 14
18. Celta de Vigo 16 13
19. Leganés 16 9
20. Espanyol 16 9
Günün Karikatürü Tümü