Öğretmenlerimizi nasıl ‘prof’esyonelleştirelim?

Diğer bir deyişle eğitim-öğretimin kalbinde ne/kimler bulunuyorsa reformlarda, stratejilerde, planlarda öncelik o/onlar olmalıdır.

banner396

Öğretmenlerimizi nasıl ‘prof’esyonelleştirelim?

Diğer bir deyişle eğitim-öğretimin kalbinde ne/kimler bulunuyorsa reformlarda, stratejilerde, planlarda öncelik o/onlar olmalıdır.

22 Ekim 2013 Salı 15:54
133 Okunma
Öğretmenlerimizi nasıl ‘prof’esyonelleştirelim?

Diğer bir deyişle eğitim-öğretimin kalbinde ne/kimler bulunuyorsa reformlarda, stratejilerde, planlarda öncelik o/onlar olmalıdır. Araştırmalar, öğrencilerin okul başarılarının artmasında en etkili faktör olarak öğretmenleri gösterdiği halde günümüz eğitim politikalarında...


Diğer bir deyişle eğitim-öğretimin kalbinde ne/kimler bulunuyorsa reformlarda, stratejilerde, planlarda öncelik o/onlar olmalıdır. Araştırmalar, öğrencilerin okul başarılarının artmasında en etkili faktör olarak öğretmenleri gösterdiği halde günümüz eğitim politikalarında ne yazık ki öğretmenlerin mesleki gelişimine yeterince önem verilmiyor ya da önem verildiği zannediliyor. Öğretmenlerin yetkinliğinin artırılması standartlara bağlandığı halde öğretmenler bu standartlar doğrultusunda yetiştirilmiyorlar. Standartlara dayalı eğitim kalitesinin artırılması öğretmenlerin konu alan bilgisi ve bu bilginin öğretilmesi için gerekli olan pedagojik ve pedagojik alan bilgilerinin artırılmasına bağlıdır. Bu da öğretmenler için düzenlenen etkili profesyonel gelişim kurslarına bağlıdır. Etkili kurslar ise düzenli, uzun süreli, yoğun, öğretmenlerin aktif olduğu, okul ya da sınıf ortamında uygulaması yapılan, öğretmenlerin ihtiyaçlarına göre şekillenen, konu bilgisini artırmaya odaklı, kolay yürütülebilir ve kolektif katılımın olduğu kurslardır.



 


Öğretmenlerin profesyonel gelişiminden anlaşılan, öğretmenlerin sınıflarında daha aktif olmalarını sağlayıp, eğitim-öğretim stratejilerini daha fazla ve daha doğru uygulamalarına yardımcı olmaktır. Öğretmenlerimiz, günlük işlerin yoğunluğundan kendi gelişimlerine fazla vakit ayıramıyorlar. Öğretmenlerin çalışma ortamları çok karmaşık ve toplumun öğretmenlerden beklentileri çok fazladır. Öğretmenler sadece ders anlatmazlar. Okul ve sınıf içi disiplini sağlamadan tutun, öğretim programındaki değişiklikleri takip eder, ölçme ve değerlendirme yapar, okul aile işbirliğini yürütür, rehberlik yapar, nöbet tutar, resmi işlemleri tamamlar vb. Bu perspektiften bakıldığında hayat boyu öğrenmeye en çok öğretmenler ihtiyaç duyarlar. Diğer bir deyişle kendilerini yenilemesi, güncellemesi gerekenler öğretmenlerdir. Fakat eğitim sistemimiz öğretmenleri profesyonel olarak geliştirecek şekilde organize olamamıştır. Ülkemizde aktif olarak öğretmenliğe başlayan öğretmenlerin bundan sonraki gelişimleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (ÖYGGM) tarafından yürütülmektedir. Bugünlerde ‘okul temelli mesleki gelişim modeli’ üzerinde çalışan kurum, 2012 yılında yerel ve genel olmak üzere toplam 562 tane kurs planlamış ancak bunların 181 tanesi değişik sebeplerle iptal edilmiştir. Bu kurslar biyomedikal cihazların kalibrasyonu, zihinsel engellilerin eğitimi, özlük mevzuatı gibi faydalı, fakat temel branş öğretmenlerini yetiştirmekten uzak kurslardır. Mesela 2012 yılında fizik öğretmenlerine yönelik üç kurs planlanmış bunlardan ikisi iptal edilmiş ve sadece fizik bilim olimpiyatları danışmanlığı kursu gerçekleştirilmiştir. Matematik, biyoloji, coğrafya dallarında hiç düzenlenmezken; Türk dili ve edebiyatı, kimya ve tarih öğretmenlerini ilgilendiren birer program düzenlenmiştir. Ne yazık ki ülkemiz Avrupa Birliği ülkeleri arasında, öğretmenleri en az profesyonel gelişim kurslarına katılan ülkedir. Avrupa Birliği Eğitim ve Kültür Dairesi destekli, Hollanda Twente Üniversitesi raporuna göre 2007 ve 2008 yıllarını kapsayan 18 aylık süre içinde profesyonel gelişim kursu alan öğretmen sayısında 23 ülke arasında Türkiye en sonda, İspanya birinci sırada yer almıştır. Aynı rapora göre Avusturya’da öğretmenler için düzenlenen programlar % 92 ile kurs ve aktif zümre çalışmaları şeklinde yürütülürken, Türkiye’de programlar % 75 ile seminer ve konferans şeklinde düzenlenmiştir. www.kpsscafe.com.tr


 


Milli Eğitim Bakanlığı 2011-2014 yılları için hazırladığı stratejik plan içinde öğretmenlerin mesleki gelişimini plan çerçevesine almış fakat sadece öğretmenlerin alması gereken hizmet içi eğitim sayısının en az miktarını belirtmekle yetinmiştir. Bu stratejiye göre her öğretmenin en az beş yılda bir hizmet içi eğitim faaliyetine katılması sağlanacaktır. Yılda en az bir olması bile etkili profesyonel gelişim kursları için yetersiz görülürken, beş yılda en az bir olarak tanımlanmış olması öğretmenlere yönelik çalışmaların merkeze alınmadığını göstermektedir.


 


Dünyada öğretmenlerin profesyonel gelişimi nasıl yapılmaktadır? Japonya’da ‘‘ders çalışma” adı altında yürütülen ve birçok araştırmaya konu olan başarılı bir profesyonel gelişim programı vardır. Bir öğretmen dersini özel olarak hazırlar. Bir grup dinleyici öğretmen/araştırmacı, sınıf ortamında öğretmen dersini sunarken hem videoya çekerler hem de ders ile ilgili notlar alırlar. Dersten sonra araştırmacılar, sunulan dersin kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit ederler ve dersi sunan öğretmene gerekli dönütlerde bulunurlar. Gerekirse yaptıkları dönütlerin uygulanıp uygulanmadığını kontrol etmek için öğretmeni sınıflarında tekrar dinleyebiliyorlar. Bu program çerçevesinde öğretmenler işbaşında profesyonel destek almakta ve mesleki gelişimleri yakinen takip edilmektedir. Yine Uzakdoğu ülkelerinden Singapur, 1998 yılından itibaren başlattığı ‘‘düşünen okullar, öğrenen millet” vizyonu çerçevesinde öğretmenlerin profesyonel gelişimini bir plana bağlamıştır. Öğretmenler arasında kurulan bilgi ağı, paylaşma, tartışma ve işbirliği temelleri üzerine oturtulmuştur. Bu program çerçevesinde tecrübeli bir öğretmenin önderliğinde 4-10 kişilik gruplar, 4-12 ay boyunca bir araya gelip dersleri ile ilgili tartışarak soru çözüyorlar. Ulusal üniversite tarafından desteklenen bu program çerçevesinde bir araya gelen öğretmenler, meslektaşları ile çalışma mutfakları oluşturup fikir alışverişinde bulunuyorlar. TIMMS ve PISA sınavlarında üst sıralarda bulunan Finlandiya’da öğretmenler okul vakitlerinin neredeyse yarısını ‘‘ders anlatımı” dışı etkinliklere ayırıyorlar. Öğleden sonraları bir araya gelen öğretmenler, planlama, strateji ve program geliştirmeyi, öğrencilerle ders dışı aktiviteler ve velilerle işbirliğini bu zaman diliminde birlikte yapıyorlar.


 


Öğretmenlerimizin profesyonel gelişiminde üniversitelerimize çok görevler düşmektedir. Çünkü desteklenecek ve düzenlenecek programlar sağlam yürütülmüş araştırma sonuçlarına dayandırılmak istenmektedir. Eğitim fakülteleri altında kurulacak eğitim araştırma merkezlerinin yapacakları araştırmalar ve yayımlayacakları raporlar, eğitim alanında reformlar yapmak isteyen politikacılara yön verecektir. Buna paralel olarak Milli Eğitim Bakanlığı ve TÜBİTAK destekli birçok araştırma çağrıları başlatılmıştır. Akademisyenlerimizin bu çağrılara ilgi duymaları ve motive edilmeleri gerekmektedir. Diğer taraftan ÖYGGM tarafından merkezi olarak yürütülen hizmet içi eğitim kursları kademeli olarak üniversitelerin eğitim fakültelerine devredilmelidir. Milli Eğitim Bakanlığı üniversiteleri bu yönü ile destekleyip denetlerse öğretmenlerimiz daha profesyonel ellerde daha etkin bir şekilde yetiştirilmiş ve eğitim fakültelerinin fonksiyonu artırılmış olacaktır. www.kpsscafe.com.tr


 


Sonuç olarak, birincisi, öğretmenlerimiz için uygulanabilir bir profesyonel gelişim modeli bulmalıyız. Özel öğretim kurumlarımızın öğretmenlerini yetiştirme yöntemleri bazı çıkartma ve eklemelerle aranan modele aday olabilir. İkincisi, yapılan hizmet içi eğitim kurslarına standartlar getirilip üniversitelere devredilebilir. Üçüncüsü, öğretmenler haftada bir ya da iki gün öğleden sonra formatör öğretmenlerin ya da zümre başkanlarının gözetiminde okulda çalışma mutfakları oluşturup öğrencileri, okulları ve velileri için çalışmalar yapabilirler. *Canik Başarı Üniversitesi


 



Nuri Balta 





>>2016 KPSS'YE GİRECEK ORTAÖĞRETİM ADAYLARI DİKKAT!!!

Son Güncelleme: 22.10.2013 15:54
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner389

banner394